"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move." -Douglas Adams

tiistai 30. marraskuuta 2010

Hiukkasen liikenteestä

(Väärinkäsitysten ehkäisemiseksi tiukkapipoisempia voisin kehoittaa löysäämään aavistuksen otsapantaa turhien konfliktien välttämiseksi.)

Olen syntinen ihminen. En perinteisessä uskonnollisessa mielessä, mutta harjoitan erästä nykyajan synneistä suurinta; autoilua (sekä, aiemmin vähenemässä mutta jälleen kasvavassa, määrin myös moottoripyöräilyä) ja kaikenkukkuraksi suhteellisen vanhalla -90 luvun alkupuoliskoa edustavalla autolla! Autovalintani puolustukseksi voisin tosin myös todeta että tämä kyseinen vahvasti lentokoneisiin liittyvä automerkki aloitti biopolttoainekokeilunsa jo -70 luvun lopulla, kun muut valmistajat suurimmaksi osaksi vielä uneksivat sellaisista asioista kuin moniventtiilitekniikka perheautossa. Mutta yhtäkaikki olen autoilua harrastavana niin ympäristön ja luonnon kuin Kunnon Kansalaistenkin vihollismies. Onnekseni (vai epäonnekseni?) en ole yksin harrastukseni ja liikkumistapani kanssa, sillä myös oulussa on runsaasti samanmielistä sakkia jokaikinen päivä liikenteessä, ja tästä rakentamastani ihka-aidosta aasinsillasta pääsenkin varsinaiseen aiheeseen eli:

OULUN TIELIIKENNE

Joskus Oulussa autolla (tai m-pyörällä) liikkuessa tulee ajatelleeksi että sanontaan "ookko nää oulusta pelekääkkö nää polliisia" voisi monikin oululainen autoilija vastata myöntävästi. En kuitenkaan usko että "polliisien peleko" on suurikaan syy oululaiseen etanamode-liikkumiseen, vaan syyt lienevät jossain muualla, sillä Oulussa omien havaintojeni mukaan ihmiset todellakin ajavat hyvin, hyvin varoen liikenteessä, joskus/yleensä jopa niin varoen että muualta saapunutta rupeaa kismittämään. Oulun liikenteessä eniten pinnaa koettelevat seikat voisikin listata seuraavalla tavalla, alkaen pienimmästä pahasta suurimpaan:

3.Nopeusrajoituksen osoittamaan nopeuteen pääsemättömyys
2. Liikennevalojen toiminta(tai paremminkin sen puute ja/tai vajavaisuus)
1.Risteysajo

En osaa tahi uskalla varmaksi mennä mitään sanomaan, mutta oulun nopeusrajoitukset tuntuvat joskus kovin kummallisen alhaisilta (tiedän jokusen tienpätkää joilla voisi hyvinkin olla 80 rajoitus nykyisen 60 sijasta, ja motarin kesät talvet säilyvä ajoittainen 80 rajoitus on outo). Ikäänkuin tämä ei vielä riittäisi, tuntuu hyvin usein että ne ovat todellakin suurin sallittu kattonopeus jota ei missään tapauksessa saa ylittää, sillä enemmän kuin usein totean edelläni, sivuillani sekä perässäni ajavien autojen ajavan tasaisenvarmaa neljän-viiden kympin vauhtia vaikka olosuhteet ja nopeusrajoitus mahdollistaisi sen kuudenkinkympin. Mainittakoon että en näe turvallisessa ajotyylissä mitään väärää vaan pikemminkin päinvastoin, mutta liika on ehdottomasti liikaa.

Silloin kun kuitenkin nopeusrajoituksen sallimaan nopeuteen päästään on siihen nopeuteen kiihdyttäminen lähes tuskallisen hidasta. Liekkö sitten on vallalla illuusio että hyvin hitaasti kiihdyttäen ajaminen olisi taloudellista. Mene ja tiedä sillä näinhän asia ei ole, vaan liian aikaisin isommalle vaihtaen sekä kaasupoljinta säästäen kärsivät niin auton voimansiirto, moottori, taloudellisuus kuin muiden tielläliikkujien (minun ainakin) hermot.

Tahtoisin kovasti uskoa, että liikennevalojärjestelmää suunnitellessa järki on ollut mukana ja toiminta on optimaalisesti mitoitettu ettei mikään katu pääsisi tukkeutumaan. Oulussa ajaessa usko tähän on kuitenkin välistä suurella koetuksella, ja mieleen hiipii kerettiläisiä ajatuksia että koko liikennevalojärjestelmä on maanantaitöinä mahdollisimman halvalla vähänsinnepäin tehty. Muutamat valot toimivat kieltämättä mallikkaasti (Alakyläntie/Kemintie) mutta etenkin Tuiran lävitse kulkevan Valtatien valojärjestelmä saa autoilijan sapen kiehahtamaan turhankin lämpimäksi. Kyseiset valot ovat vain esimerkki, ja vastaavalla ajastetulla idiotismialgoritmilla toimivia valoja löytyy myös muualta.

Liikennevalot liittyvät myös hyvin kiinteästi listani viimeiseen kohtaan eli siihen risteysajoon. Oulun risteysajo on kummallisinta mitä minulle on tässä maassa vastaan tullut, sillä reagointiaika valojen vihreäksi vaihtumiseen on useimmiten pitkä ja muulloin hyvin pitkä. Sekunteja jonossa laskeskeleva pääsee laskuissaan liian monesti lähemmäksi kymmentä kuin nollaa, ja ilmiön ollessa kumulatiivinen on yksi syy oulun ruuhkaisuuteen löydetty. Myöskin risteysajotyyli on niin kesähelteillä kuin talvipakkasillakin staattinen, ja noudattaa edellä kertomaani trendiä: hitaasti. Risteyksen ollessa hiemankaan suurempi sen koko kasvaa nälkävuoden mittoihin jonon edetessä kävelyvauhtia risteyksen yli, ja tarkkakorvainen kuulee kuinka kytkin hiljaa itkeksii surkeaa kohtaloaan. Toisaalta mikäli kytkin olisi ajatteleva olio, voisi kuljettaja osoittaa myötätuntoaan tirauttamalla itsekin kyyneleen.

Tekstiäni oikolukiessa tulin hivenen katumapäälle kenties hieman tylystä mielipiteestäni. Sanoin hivenen, eli se tarkoittaa etten aio pyyhkiä mitään pois, mutta lieventävän sanan tai pari voisin lausua: En kannata mitenkään rämäpäistä tai vaarallista ajotyyliä, eikä tämä liikennekulttuuri nyt NIIN paha aina ole kuin miltä saan sen kuulostamaan vaikka usein hermo meinaakin kärytä. En myöskään osoita sormella ketään enkä mitään tiettyä ryhmää sillä kyllä oulun liikenteessä tasa-arvo toimii ja kaikki ikään tai sukupuoleen katsomatta ajavat pääosin samallalailla hitaasti ja varmasti.

Ja sitäpaitsi; Oulu on kaunis kaupunki kauniine naisineen, niin onpahan edes jotain katseltavaa siinä jonossa hitaasti eteenpäin valuessa.

Turvallisia kilometrejä liikenteessä toivottaa 34.

1 kommentti:

  1. Tume hei, ainakin se 80km/h motarilla välillä Kainuuntien-Kuusamontie on ihan perusteltu ruuhka-aikaan. Satasta ajavien töhömonien sekaan liittyminen olisi oman peltilehmänsä teurastus.

    VastaaPoista